Autorski program pracy Uczniowskiego
Klubu Sportowego „ELEKTRYK” przy Zespole Szkół Elektrycznych im. KEN w Giżycku,
sekcja piłki siatkowej, rok szkolny 2000/ 2001.
Opracował mgr Dariusz
Pachucki
Wprowadzenie
Dnia 28 grudnia 1998 r. na
mocy decyzji Wojewody Suwalskiego (PK-VI-4125/15/98) powołano Uczniowski
Klub Sportowy „ELEKTRYK” przy Zespole Szkół Elektrycznych z siedzibą w Giżycku
i wpisano do ewidencji pod numerem 15/98.
Celem działania Klubu jest planowanie
i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów, angażowanie ich
do różnorodnych form aktywności ruchowej oraz przygotowanie zespołów do udziału
w imprezach organizowanych przez związki i stowarzyszenia działające na rzecz
kultury fizycznej i sportu. Sportowe zajęcia pozalekcyjne cieszą się ogromnym
zainteresowaniem wśród młodzieży, która może tu zaspokoić potrzebę ruchu,
rywalizacji sportowej, a ponadto może zregenerować siły fizyczne i psychiczne,
rozwijać sprawność psychomotoryczną, kształtować postawę współdziałania zespołowego
i wzajemnej odpowiedzialności. Możliwość osiągnięcia mistrzostwa, poznania
nowych przyjaciół, zobaczenie różnych rejonów kraju czyni zajęcia sportowe
bardzo atrakcyjnymi.
Sekcja piłki siatkowej chłopców
działa w szkole od wielu lat odnosząc znaczące sukcesy sportowe.
CEL GŁÓWNY: Indywidualne przygotowanie
siatkarzy w jak najszerszym
zakresie pod względem ogólnorozwojowym i technicznym
oraz taktyki prowadzenia sportowej walki, z uwzględnieniem
dążenia do rozwoju pełnej osobowości zawodnika.
Cele szczegółowe:
- Przygotowanie siatkarzy
pod względem ogólnej siły, wytrzymałości, szybkości, zwinności, skoczności
jako podbudowy do późniejszego kształcenia specjalnej sprawności motorycznej.
- Wykształcenie specjalnych
cech i właściwości motorycznych siatkarza takich jak szybkość, zwinność,
skoczność, gibkość specjalna.
- Nauczanie i doskonalenie
elementów składających się na technikę gry.
- Nauczanie i doskonalenie
elementów taktyki zespołowej.
- Stosowanie nabytych umiejętności
technicznych i taktycznych podczas gry w piłkę siatkową.
- Wyposażenie uczniów w
wiadomości z zakresu przepisów gry oraz ich wykorzystywanie podczas
sędziowania meczów.
- Wdrożenie zawodników do
przestrzegania aktywności, zdyscyplinowania, systematyczności w zajęciach
treningowych.
- Wyposażenie uczniów w
wiadomości i umiejętności, które pozwolą na samodzielne podejmowanie
działań w celu usprawnienia organizmu, organizowanie czasu wolnego.
- Kształtowanie cech charakteru
pożądanych w walce sportowej i w życiu codziennym takich jak: wola walki,
ambicja, koleżeństwo, poszanowanie przeciwnika, sędziego, postawa „fair-play”.
- Rozwijanie sportowych
zainteresowań
- Uświadomienie uczniom
znaczenia zdrowotnego jakie niesie uprawianie sportu.
- Zachęcanie zawodników
do osiągania mistrzostwa sportowego.
- Promowanie szkoły w mieście
i regionie.
- Wyrabianie nawyków higieniczno-zdrowotnych
niezbędnych w codziennym życiu oraz hartowanie psychiczne i fizyczne
organizmu.
Procedury osiągania celów.
Ad.1
- Gry i zabawy przygotowawcze:
bieżne, rzutne o charakterze siłowym
- Gimnastyka ogólna: ćwiczenia
ramion, nóg, tułowia, ćwiczenia koordynacyjne.
- Ćwiczenia szybkościowe:
starty w różnych formach, zrywy, biegi krótkie przodem, tyłem lub krokiem
dostawnym, biegi z przyspieszeniem.
- Ćwiczenia zwinnościowe:
przewroty w przód, w tył z miejsca, ćwiczenia na drabinkach, ćwiczenia
równowagi, ćwiczenia mieszane np. bieg – przewrót – podskok.
- Ćwiczenia skocznościowe:
podskoki, wyskoki dosiężne, wskakiwanie lub zeskakiwanie z przyrządów
gimnastycznych, skok przez kozła, przez skrzynię.
- Ćwiczenia siłowe w formie
dynamicznej, z piłkami lekarskimi, ze współćwiczącymi, obwód stacyjny.
- Ćwiczenia wytrzymałościowe:
biegi długie w terenie, podbiegi.
- Tory przeszkód, obwody
ćwiczeń.
Ad.2
- Ćwiczenia szybkościowe:
starty do piłki, wypady w przód i w bok, doskoki.
- Ćwiczenia zwinności: wypady
ze zmianą kierunku przejścia do pozycji niskiej i o zachwianej równowadze,
pady, rzuty.
- Ćwiczenia wytrzymałościowe:
ćwiczenia z piłkami, z zachowaniem ciągłości, tory przeszkód.
- Ćwiczenia siłowe: wyskoki
przy siatce do ataku i zastawiania, ćwiczenia mięśni nóg w formie skoków
przez płotki, ćwiczenia siły specjalnej ramion i obręczy barkowej z
piłkami lekarskimi.
Ad.3
- Postawa siatkarska i
poruszanie się po boisku
a)
przyjmowanie
postawy wysokiej, niskiej i o zachwianej równowadze w formie zabawowej i ścisłej.
b)
Poruszanie
się zawodnika krokiem zwykłym, biegowym i dostawnym.
2. Odbicia piłki sposobem oburącz górnym w różnych postawach.
a)
skierowanie
piłki na rozegranie
b)
rozegranie
w przód, w tył, wysokie, półwysokie
c)
wystawienie
z pola gry
d)
wystawienie
z wyskoku
3. Odbicie piłki sposobem oburącz dolnym w różnych postawach
a)
przyjęcie
zagrywki silnej, szybującej
b)
gra w obronie
4. Zagrywka techniką tenisową
a) silna zagrywka z miejsca
i w wyskoku
b) zagrywka szybująca
- Atak
a)
atak ze
skrzydła po prostej i po skosie
b)
atak ze
środka z piłki „krótkiej”
c)
kiwnięcie
d)
atak z drugiej
linii
- Zastawienie
a)
pojedyncze
b)
podwójne
c)
potrójne
- Doskonalenie umiejętności
technicznych w formie fragmentów gry
Ad.4
- Rozegranie ataku systemem
„czwartego w ataku”
- Kontratak
- Aktywna obrona
a)
zastawianie
b)
asekuracja
skrzydłami
c)
obrona w
polu
- Ćwiczenia taktyki w formie
fragmentów gry
Ad.5-14
- Gra szkolna
- Gry małe (1x1 , 2x2, 3x3)
- Gra właściwa
- Mecze kontrolne
- Udział w rozgrywkach:
a)
organizowanych
przez PSZS, LZS, MOSiR
b)
turniej
o Puchar Burmistrza Giżycka
c)
turniej
piłki siatkowej chłopców w Kętrzynie i w Reszlu
d)
udział drużyny
w rozgrywkach Regionalnej Ligi Piłki Siatkowej
- Organizowanie i sędziowanie
przez zawodników, uczestniczących w treningach sekcji, turniejów wewnętrznych
i rozgrywek międzyklasowych.
- Sporty uzupełniające:
gra w koszykówkę, piłkę nożną, unihokej, lekkoatletyka
- Propagowanie postaw i
zachowań mistrzów sportu, szczególnie przedstawicieli sportu lokalnego
- Zachęcanie do studiowania
literatury, piśmiennictwa dotyczącego kultury fizycznej i sportu.
- Rozmowy na temat odpowiedniej
diety, aktywności fizycznej, szkodliwego wpływu nałogów, asertywności,
fair – play w sporcie i w życiu codziennym.
Wdrożenie programu
- Zajęcia odbywać się będą
w sali gimnastycznej, na boiskach otwartych i w terenie.
- Treningi planowane są
trzy razy w tygodniu po dwie godziny lekcyjne.
- Zajęcia przeznaczone są
dla młodzieży od klasy pierwszej do maturalnej.
- Kwalifikacje do sekcji
piłki siatkowej odbywać się będą na podstawie oceny sprawności ogólnej,
umiejętności technicznych, warunków fizycznych oraz badań lekarskich.
Obserwacje prowadzone będą w czasie lekcji, a także podczas rozgrywek
międzyklasowych.
- Mecze kontrolne z drużynami
na terenie miasta i powiatu.
- Zgłoszenie zespołu do
rozgrywek PSZS, MOSiR, LZS i innych.
Oczekiwane efekty wdrażania
programu.
Uczestnik zajęć sekcji piłki
siatkowej powinien:
- Znać i umieć wykonywać
w grze elementy składające się na technikę gry.
- Znać założenia taktyczne
gry z „czwartym w ataku”.
- Dbać o swoją sprawność
fizyczną i ogólny rozwój cech motorycznych.
- Prezentować pozytywny
stosunek do uprawiania wszelkich form aktywności ruchowej, być sportowym
liderem w swoim środowisku.
- Znać i stosować zasady
fair – play.
- Umieć przeprowadzić samodzielną
rozgrzewkę w celu przygotowania organizmu do wysiłku fizycznego.
- Mieć świadomość wpływu
właściwego odżywiania na stan zdrowia organizmu i kondycję fizyczną.
- Podejmować decyzje negatywne
w stosunku do nałogów.
- Być przygotowanym do aktywnego,
kulturalnego uczestnictwa w widowisku sportowym jako kibic poprzez opanowanie
terminologii i przepisów gier zespołowych.
- Mieć ukształtowane poczucie
więzi z zespołem oraz odpowiedzialności za wynik sportowy.
Ewaluacja
- Samoewaluacja (pozytywne
myślenie i nastawienie na sukces).
- Obserwacje niewerbalnych
zachowań uczniów (przejawianie zainteresowania, postawy, kooperacja).
- Opinie na temat pracy
uczniów (inicjatywa, chęć do współpracy, wyszukiwanie informacji, uczestnictwo
w zajęciach, konkurencja)
- Obserwacja zachowań grupy
( cechy indywidualne, odróżniające)
- Analiza wyników współzawodnictwa.
Literatura:
- Busz J. , Szkolimy uniwersalnych
siatkarzy, Sport i Turystyka,
Warszawa 1980
- Dziąsko J., Naglak Z.,
Teoria sportowych gier zespołowych, PWN Warszawa 1986 Wrocław.
- Buchnalz M., Kobrzyński
w., Książek J., Piłka siatkowa, Gdańsk 1984
- Skrobański H., Piłka siatkowa,
AWF Poznań nr 68/1986
- Krazus Z., Taktyka zespołowa
w piłce siatkowej, Sport i turystyka, Warszawa 1964
- Wiśniewska K., Sieniek
C., Planowanie pracy w szkole ponadpodstawowej, Helvetica, Starachowice
1998