Regulacja
prędkości przez zmianę liczby par biegunów
Taką regulację można osiągnąć stosując:
v
dwa niezależne uzwojenia w stojanie o różnych liczbach
biegunów magnetycznych lub jedno uzwojenie, które można przełączać tak, aby
wytwarzało pola o różnych liczbach par biegunów.
Umieszczenie w stojanie dwóch niezależnych
uzwojeń o różnych liczbach par biegunów umożliwia skokową regulację prędkości
obrotowej (dwie prędkości) przez zmianę uzwojenia przyłączonego do sieci
zasilającej. W silniku moment obrotowy może powstać tylko wówczas, gdy liczba
biegunów w stojanie i w wirniku jest taka sama, dlatego też ten sposób
regulacji prędkości obrotowej może być stosowany tylko w silnikach klatkowych,
gdyż klatka sama dostosowuje się pod względem liczby par biegunów do liczby par
biegunów uzwojenia stojana. W silniku z wirnikiem pierścieniowym, przy zmianie
liczby par biegunów uzwojenia stojana należałoby dokonać takiej samej zmiany
liczby par biegunów uzwojenia wirnika. Zmiana taka przy wirującym wirniku nie
byłaby prosta do zrealizowania.
Umieszczenie dwóch uzwojeń wpływa na powiększenie wymiarów silnika i gorsze
wykorzystanie materiału. Znacznie korzystniejsze jest stosowanie jednego
uzwojenia, które można przełączać tak, aby wytwarzało pola o różnych liczbach
par biegunów.
Czasami wykorzystuje się
silniki z dwoma niezależnymi uzwojeniami, z których każde jest uzwojeniem
przełączalnym, otrzymuje się wówczas cztery prędkości obrotowe.
Silniki, w których dokonuje
się regulacji prędkości obrotowej przez zmianę liczby par biegunów
magnetycznych nazywamy silnikami wielobiegowymi. Znalazły one szerokie
zastosowanie szczególnie do napędu obrabiarek. Możliwe jest w tych przypadkach
uzyskanie 16 prędkości obrotowych poprzez zastosowanie silnika czterobiegowego
w połączeniu z czterobiegową skrzynią biegów.
Koszt silnika
czterobiegowego jest większy niż silnika zwykłego o takiej samej mocy, a mimo
to stosowanie go w różnych napędach jest opłacalne.