BADANIE TRÓJFAZOWEGO SILNIKA
INDUKCYJNEGO PIERŚCIENIOWEGO - OBCIAŻENIE
CEL ĆWICZENIA:
Poznanie silnika pierścieniowego jego metod pomiaru i strat
oraz obliczenie sprawności silnika.
1.Wartości znamionowe silnika
Zapoznać
się z badanym silnikiem, zanotować jego dane znamionowe
Z
tabliczki znamionowej wpisujemy:
……………… V - przy połączeniu w
…………
………………. A - prąd znamionowy stojana.
………………. A - prąd znamionowy wirnika.
………………. W -
moc znamionowa silnika.
………………. obr/min - liczba obrotów znamionowych silnika
………………. obr/min - liczba obrotów synchronicznych
Układ połączenia uzwojeń wirnika w
…………
2.Charakterystyka obciążeniowa.
Wyznaczyć i wykreślić charakterystyki obciążenia:
n, I,
cosφ, s, M, η, oraz
charakterystykę
n=f/M/ dla 3 różnych wartości rezystancji przyłączonej do
obwodu wirnika
2.1.Obciążanie momentu hamującego
Moment hamujący mierzymy na hamulcu, który napędzany jest za
pomocą przekładni pasowej. Moment ten należy przeliczyć na wał silnika według
następującego wzoru.
- moment na wale silnika
- moment mierzony
- ramię hamulca
- średnia kół pasowych
Sprawność
przykładni pasowej = 0,9
2.2.Układ połączeń
2.3.Schemat połączeń hamulca
elektrodynamicznego
Układ połączeń przy zdejmowaniu
charakterystyk obciążenia
2.3.Zasada pomiaru
Po włączeni silnika obciążamy go, aż natężenie prądu
wyniesie około , a następnie silnik odciążamy, utrzymując na zaciskach
napięcie znamionowe.
Wykonujemy sześć odczytów mierzonych
wielkości. Najpierw wyznaczamy charakterystyki przy (wirnik zwarty), a
następnie powtarzamy pomiary przy 2 różnych wartościach rezystancji
przyłączonej do obwodu wirnika, czyli łącznie wyznaczamy charakterystyki
trzykrotnie. Wyniki pomiarów notujemy w tabelce.
2.4.Wzory i obliczenia
U – napięcie na zaciskach stojana
I
– średnia wartość prądu pobieranego przez silnik
- moc pobierana przez silnik
- wskazania watomierzy
- współczynnik mocy silnika
n –
obroty wirnika mierzone tachometrem
-moc oddawana przez silnik
- poślizg w %
η
– sprawność
2.3 Tabela Pomiarowa
Mº |
---- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IW |
A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
P2º |
---- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
s |
% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
P2 |
W |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M |
Nm |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M1 |
Nm |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
F |
N |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Iº |
---- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
nº |
---- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
n |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
cosφ |
----- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
P1 |
W |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PIII |
W |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PII |
W |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PI |
W |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I |
A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I3 |
A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I2 |
A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I1 |
A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
U |
V |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lp |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Rw
= 0 |
Rw ≠
0 |
2.5 Charakterystyki
z danych z tabeli wykreślamy
, , ,
,
Na
jednym wykresie rysujemy 2 krzywe odpowiadające 2 wartościom rezystancji
rezystora przyłączonego do obwodu wirnika
Zależność obrotów od momentu
dla różnych wartości oporności wirnika
3. Obliczanie sprawności. Wykres
Sankey`a.
Obliczyć sprawność silnika metodą strat poszczególnych dla różnych wartości obciążenia i wykreślić zależność
Wykonać wykres Sankey’a
dla obciążenia znamionowego.
WIADOMOŚCI TEORETYCZNE
Sprawność
silnika wyraża się wzorem:
gdzie jest sumą strat:
- straty w żelazie przyjmujemy
jako stałe, niezależnie od obciążenia
- straty mechaniczne (stałe)
- straty w miedzi stojana
- straty dodatkowe
- straty w miedzi wirnika
lub
Sumaryczne straty w miedzi
stojana i wirnika można również wziąć z charakterystyki zwarcia.
WYKONYWANIE OBLICZEŃ
Obliczenia zestawiamy w
tabelce. Z pomiarów wymienionych w punkcie 5 dla kilku (5) różnych wartości
prądu w stojanie (od Io
do 1,2In) wpisujemy odpowiadające im wartości P1 i s. Następnie obliczamy
wartości poszczególnych start.
Tabela pomiarowa nr1
Lp. |
Dane z pomiarów wymienionych w pkt.5 |
Obliczenia |
||||||||||
I |
P1 |
S |
∆Pe |
∆PCus |
∆Pdod |
∆Pcuw |
∆Pm |
∆P |
Ps |
P2° |
η |
|
A |
W |
% |
W |
W |
W |
W |
W |
W |
--- |
--- |
--- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na podstawie danych w tabelce
wykreślamy zależność i porównujemy z krzywą, o której mowa w punkcie 5.
WYKRES SANKEY`A wykonujemy dla mocy znamionowej silnika. Moc pobieraną
przy obciążeniu znamionowym P1n określamy jako 100% (pobieranej mocy z sieci), a
następnie obliczamy w stosunku do niej poszczególne straty i moc oddawaną w
procentach. Obliczenia zestawiamy w tabelce nr2
Tabela pomiarowa nr2
P1 |
∆Pe |
∆PCus |
∆Pdod |
P1 |
∆Pm |
∆Pm |
P2 |
∆P |
W |
W |
W |
W |
W |
W |
W |
W |
W |
100 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Pi – moc wewnętrzna maszyny
Pm – moc
mechaniczna
P2 – moc użyteczna na wale
P
- moc strat maszyny