Silnik impulsowy
W silniku impulsowym wykorzystuje się
również różnicę reluktancji przy różnych położeniach wirnika względem stojana.
Silnik ten ma jednak wystające bieguny również i na stojanie (rys. 7.44). Na
biegunach stojana jest umieszczone uzwojenie skupione. Szerokość biegunów
stojana i wirnika jest jednakowa. Uzwojenie wzbudzające (na stojanie) jest zasilane
prądem impulsowym (np. prądem wyprostowanym przez diodę w układzie jedno
połówkowym). Gdy silnik znajduje się w ruchu synchronicznym, każdy impuls
powoduje obrót wirnika o podziałkę żłobkową. W rezultacie prędkość obrotowa nie
zależy od liczby biegunów stojana, a jedynie od liczby żłobków wirnika i wynosi:
=
Silnik jednak nie ma momentu rozruchowego.
Aby go uruchomić, trzeba mu nadać prędkość początkową, od której też zależy
kierunek ruchu silnika, gdyż może on być dowolny. Przyczyna braku momentu
rozruchowego jest zrozumiała, jeśli przeanalizować rys. 7.44.
Jeśli wirnik w chwili pojawienia się impulsu prądu
Rys. 7.44. Obwód magnetyczny silnika impulsowego znajduje się w
położeniu takim, jak na rys. a, to żaden moment na wirnik nie jest
wywierany. Jeśli wirnik obrócić o połowę podziałki biegunowej stojana w lewo
lub w prawo (o 90° el.), to
moment także jest równy zeru. W położeniach pośrednich wirnik jest przyciągany
do bliżej leżącego bieguna stojana. Jednak przyspieszenie
jakiego doznaje, nie jest wystarczające, aby w krótkim czasie trwania impulsu
obrócić wirnik o kąt wystarczający na to, by powstający przy następnym impulsie
moment nie był skierowany w kierunku tego samego bieguna, a więc nie hamował
wirnika.
W przypadku zasilania silnika prądem
przemiennym, wirnik obraca się o podziałkę żłobkową w każdym półokresie prądu.
W rezultacie prędkość wirnika ulega podwojeniu
=2
Moment obrotowy silnika ma charakter
pulsujący.