Silnik histerezowy
Silnikami histerezowymi nazywa się silniki synchroniczne,
w których wykorzystuje się zjawisko histerezy magnetycznej. Wirniki tych
silników są wykonane całkowicie lub częściowo w postaci pierścienia z twardej
stali o szerokiej pętli histerezy. Często jest stosowana konstrukcja odwrócona
w tym sensie, że nieruchomy uzwojony stojan jest umieszczony wewnątrz wirnika,
którego część czynna znajduje się po strome wewnętrznej (rys. 7.49). Niektóre
wirniki silników histerezowych są wykonywane ze sproszkowanych spiekanych
materiałów magnetycznych.
l - cylinder stalowy, 2 - część czynna
wirnika (materiał magnetycznie twardy), 3 - szczelina, 4 -
stojan
Moment obrotowy w takim silniku zależy
jedynie od objętości wirnika i jednostkowych strat histerezowych.
Moment
histerezowy nie jest jedynym elektromagnetycznym momentem w tym silniku; oprócz
niego występuje również moment asynchroniczny wytworzony przez prądy płynące w
rdzeniu wirnika oraz niekiedy moment reluktancyjny, wywołany anizotropią,
remanencją magnetyczną lub asymetrią mechaniczną.
Do zalet
silnika histerezowego należą: duży moment rozruchowy, niewielki prąd rozruchowy
(o 20-30% większy od prądu jałowego), płynne wchodzenie w synchronizm oraz cicha
praca tak w zakresie podsynchronicznym, jak i synchronicznym.
Wady tych
silników to: duży koszt, mały współczynnik mocy oraz kołysanie. W celu
zwiększenia współczynnika mocy, zmniejszenia pobieranego prądu oraz zwiększenia
sprawności stosuje się okresowe, krótkotrwałe (na kilka okresów) podwyższenie
napięcia. Silniki histerezowe znajdują szerokie zastosowanie do napędu
magnetofonów, gramofonów, zegarów elektrycznych, żyroskopów itd.