Rozruch silników indukcyjnych
Rozruchem nazywamy stan pracy od chwili załączenia
napięcia do osiągnięcia przez maszynę ustalonej prędkości, określonej
parametrami zasilania (napięciem i częstotliwością) i obciążenia (momentem
hamującym).
Rozruch silnika jest możliwy tylko wtedy, gdy istnieje nadwyżka momentu
wytworzonego
przez silnik M nad momentem obciążenia Mh. Przy rozpatrywaniu
jakości
rozruchu bardzo istotna jest wartość prądu pobieranego z sieci w czasie rozruchu - prąd ten
nazywa się prądem rozruchowym Ir, oraz wartość momentu rozwijanego przez
silnik w chwili rozruchu - moment ten nazywa się momentem
rozruchowym M (lub momentem
początkowym). Istotny jest również czas trwania rozruchu.
Praca silnika w chwili rozruchu (przy postoju) ze zwartym uzwojeniem
wirnika odpowiada stanowi zwarcia silnika. Do określenia wartości prądu
rozruchowego można się więc posłużyć schematem zastępczym silnika indukcyjnego
w stanie zwarcia. Dla stanu zwarcia s= l, a więc rezystancja zastępcza przybiera wartość . Na podstawie uproszczonego schematu zastępczego silnika w
stanie zwarcia(s=1) określamy:
• prąd rozruchowy pobierany
z sieci:
• przybliżoną wartość prądu silnika
pracującego w warunkach znamionowych:
Z porównania zależności wynika, że prąd pobierany podczas rozruchu ze zwartym
uzwojeniem wirnika jest kilkukrotnie większy od prądu znamionowego (Ir=410IN).
Gdybyśmy
wyprowadzili zależności określające moment elektromagnetyczny wytwarzany przez
silnik w czasie rozruchu i moment wytwarzany w warunkach pracy znamionowej oraz
porównali je, doszlibyśmy do wniosku, że moment rozruchowy może być mniejszy od momentu
znamionowego. Duży prąd rozruchowy może być groźny dla silnika pod względem
skutków cieplnych mimo, że najczęściej
rozruch trwa od kilku do kilkudziesięciu sekund. Ale w przypadku silników
dużych, a także często powtarzanych rozruchów niebezpieczeństwo takie
może wystąpić. Z tego względu w instrukcjach eksploatacyjnych należy określać
warunki rozruchu i dopuszczalną liczbę rozruchów w ciągu godziny. Duży prąd pobierany przez silnik w czasie rozruchu jest
niepożądany również ze względu na
prace linii zasilającej, w której przy dużym poborze prądu powstają duże spadki
napięć, co niekorzystnie wpływa na prace pozostałych odbiorów zasilanych z tej linii. Fakt, że silnik indukcyjny w
czasie rozruchu rozwija mały moment rozruchowy, stanowi jedną z
najpoważniejszych jego wad. Mały moment rozruchowy wystarcza do uruchomienia
silnika nieobciążonego (średnie i duże silniki pierścieniowe nie ruszą zwykle
przy bezpośrednim rozruchu), przy obciążeniu zbliżonym do znamionowego
(a tym bardziej przy obciążeniu zwiększonym) rozruch bezpośredni jest
niemożliwy.
Warto wspomnieć, że o czasie
trwania rozruchu decyduje nadwyżka momentu wytworzonego w silniku nad momentem
hamującym, czyli moment dynamiczny. Im moment dynamiczny jest większy, tym czas
rozruchu jest krótszy, silnik szybciej osiąga stan równowagi.
Ze względu na powyższe rozruch bezpośredni, polegający na zasileniu silnika pełnym napięciem znamionowym, można
stosować tylko przy silnikach małych. Zależnie od warunków sieciowych, przepisy zakładów energetycznych
dopuszczają do rozruchu bezpośredniego silniki o mocach od kilku do kilkunastu,
rzadko
kilkudziesięciu, kilowatów. Dla silników większych mocy stosuje się różne
sposoby
poprawy warunków rozruchu silnika. Dąży się do tego, aby w czasie
rozruchu:
• zmniejszyć prąd rozruchowy, ale
jednocześnie (o ile to możliwe), powiększyć moment rozruchowy.
Można
to osiągnąć następującymi metodami:
• przez zmianę napięcia zasilania uzwojenia
stojana (za pomocą przełącznika
gwiazda - trójkąt, autotransformatora
lub transformatora),
• przez włączenie rezystancji lub reaktancji
dodatkowej w obwód wirnika,
• przez włączenie rezystancji lub reaktancji
dodatkowej w obwód stojana,
• przez zmianę częstotliwości napięcia
zasilającego uzwojenie stojana.
Stąd wynikają najczęściej stosowane w praktyce sposoby rozruchu
silników indukcyjnych.
Wyróżniamy
następujące rozruchy dla silników indukcyjnych:
Ø
rozruch
za pomocą autotransformatora
Ø
rozruch za pomocą przełącznika gwiazda
Ø
rozruch za pomocą rezystancji włączonej w obwód
stojana
Ø
rozruch
za pomocą rozrusznika