|
Właściwości ruchowe silnika indukcyjnego przy
obciążeniu
Obciążenie silnika indukcyjnego otrzymuje się
przy sprzęgnięciu wału silnika z maszyną obciążającą, przy czym uzwojenie
stojana silnika jest zasilane z sieci przemysłowej. Na ogół silnik obciążony
pracuje przy niezmiennych warunkach zasilania. W stanie obciążenia silnika
ustala się taka prędkość kątowa wirnika, przy której występuje równowaga
momentów elektromagnetycznego Mem i mechanicznego Mm=M. Moment elektromagnetyczny dostosowuje się do momentu mechanicznego,
czemu odpowiadają zmiany prędkości kątowej. Ustalona prędkość (poślizg) wirnika
silnika indukcyjnego jest, zatem zależna od momentu użytecznego M obciążenia wirnika, od strat,
tarcia i wentylacji rMm oraz od
warunków zasilania silnika. Zmiany momentu użytecznego obciążenia silnika
powodują zmiany prądu pobieranego z sieci oraz współczynnika mocy silnika. Z
kolei zmiany w uzwojeniach wywołują zmiany strat mocy czynnej i sprawności
silnika. Właściwości ruchowe silnika indukcyjnego przy obciążeniu określa się
na podstawie charakterystyk statycznych.
Charakterystyki maszyny indukcyjnej pracującej
przy = const. = const.
Przy zaburzeniu stanu równowagi momentów
zespołu pracującego dotychczas w stanie ustalonym – zależnie od właściwości maszyny napędzającej
i napędzanej – mogą zaistnieć dwa przypadki:
·
Praca stabilna – występuje wtedy, gdy po zniknięciu krótkotrwałego
zaburzenia układ wraca do stanu równowagi,
·
Praca niestabilna – występuje wtedy, gdy układ zatrzymuje się lub
wykazuje tendencje do rozbiegania się (nieograniczonego wzrostu prędkości
obrotowej).