Podstawowe uszkodzenia silników indukcyjnych,
ich objawy i sposoby usuwania.
Objawy uszkodzenia |
Możliwe przyczyny |
Sposoby wykrycia
i przyczyny |
|
|
Po włączeniu
silnik nie rusza |
Uszkodzona linia
zasilająca Spalony bezpiecznik. |
Sprawdzić, czy nie
jest spalony bezpiecznik. Sprawdzić woltomierzem lub lampką kontrolną napięcie
w sieci i w linii zasilającej za bezpiecznikami, za wyłącznikiem i na
zaciskach silnika. |
|
|
Brak styku w zaciskach. |
Oczyścić powierzchnię styków zacisków
przy bezpiecznikach, przy wyłączniku,
na tabliczce zaciskowej stojana, wirnika i rozrusznika (dla silnika
pierścieniowego). |
|
||
Przerwa w
rozruszniku lub zły styk miedzy szczotką a pierścieniem (w silniku
pierścieniowym). |
Sprawdzić obwody induktorem lub lampką kontrolną. Usunąć przerwę w rozruszniku. Oczyścić pierścienie. |
|
||
Przerwa w uzwojeniu
stojana lub wirnika pierścieniowego. |
Sprawdzić
induktorem obwody poszczególnych faz stojana i wirnika. Zlutować
połączenie między zezwojami lub przezwoić silnik w przypadku, gdy przerwa jest
wewnątrz zezwoju. |
|
||
Zbyt niskie
napięcie na zaciskach. |
Zmierzyć napięcie
zasilania i porównać z napięciem na tabliczce znamionowej. |
|
||
Zwarcie w uzwojeniu
stojana lub wirnika pierścieniowego. |
Sprawdzić uzwojenia fazowe za pomocą pomiaru
ich rezystancji lub sprawdzić cały stojan i wirnik elektromagnesem do wykrywania
zwarć. Zaizolować miejsce zwarcia lub przewozić wirnik lub stojan. |
|
||
Wadliwe połączenie
uzwojenia: ·
na tabliczce
zaciskowej, ·
przy przełączniku gwiazda-trójkąt, ·
wewnątrz uzwojenia, |
Sprawdzić prawidłowość połączenia faz w
gwiazdę lub trójkąt odpowiednio do danych tabliczki znamionowej i napięcia sieci. Sprawdzić za
pomocą woltomierza
prawidłowość oznaczeń początków i końców poszczególnych faz. |
|
||
Sprawdzić schemat połączeń oraz jakość styków
przełącznika. |
|
|||
Sprawdzić łączenie
wewnątrz uzwojenia na podstawie schematu uzwojenia. |
|
|||
Sprawdzić łączenie wewnątrz uzwojenia na podstawie
schematu uzwojenia. |
Zbadać maszynę
napędzaną. Zmniejszyć obciążenie. |
|
||
Zacieranie wirnika o stojan lub zatarcie w
łożyskach. |
Sprawdzić lekkość obracania się wirnika w
stojanie. Wymienić łożyska. |
|
||
Po włączeniu bezpieczniki przepalają
się lub następuje zadziałanie wyłącznika samoczynnego |
Pomyłkowe załączenie silnika
pierścieniowego przy zwartym rozruszniku lub zwartych pierścieniach (podniesionych szczotkach). |
Zmienić połączenie rozrusznika. Opuścić szczotki
na pierścienie. |
|
|
Zwarcie w linii
zasilającej (między zabezpieczeniem a silnikiem) lub na tabliczce zaciskowej. |
Wyjąć
bezpieczniki. Sprawdzić linię induktorem i usunąć zwarcie. |
|
||
Zwarcie dwóch faz z kadłubem lub zwarcie w uzwojeniu
stojana lub wirnika pierścieniowego. |
Sprawdzić induktorem. Zaizolować
uzwojenie w miejscu zwarcia lub przezwoić silnik. |
|
||
Błąd w połączeniu
uzwojeń. |
Sprawdzić układ
połączeń uzwojeń. |
|
||
Nieodpowiednie
zabezpieczenie (zbyt słabe) silnika. |
Zmienić
bezpieczniki lub nastawienie wyłącznika samoczynnego |
|
||
Zbyt mata prędkość obrotowa silnika przy obciążeniu |
Zbyt niskie napięcie lub nieodpowiednie
połączenie faz (w gwiazdę zamiast w
trójkąt) . |
Zmierzyć napięcie na
zaciskach podczas pracy silnika oraz sprawdzić sposób połączenia faz i porównać z danymi tabliczki, |
||
Przerwa w jednej fazie. |
Sprawdzić bezpieczniki. Zbadać napięcia w linii zasilającej oraz sprawdzić induktorem uzwojenia faz
silnika. Usunąć przerwę
w fazie. |
|||
Przeciążenie
silnika: ·
Zbyt duża rezystancja uzwojenia w silnikach
klatkowych - wlutowanie się pręta wirnika, wady odlewu w postaci dziur i pęcherzy w
prętach odlewanych z aluminium lub pęknięcia prętów lub pierścieni, ·
w silnikach pierścieniowych
- zły styk na pierścieniach lub w przyrządzie zwierającym, przerwa w
uzwojeniu lub na zaciskach wirnika, |
Zmniejszyć
obciążenie. |
|||
Sprawdzić klatkę
wirnika za pomocą oględzin oraz usunąć uszkodzenie lub wykonać nową klatkę wirnika. |
||||
Sprawdzić połączenia oraz zbadać lampką
kontrolną obwód wirnika. Usunąć przerwę. |
||||
Nadmierny prąd przy
rozruchu |
Nieodpowiedni rozrusznik, zbyt wysokie napięcie. |
Dopasować rozrusznik, sprawdzić napięcie sieci. |
||
Częściowe zwarcie w stojanie. |
Sprawdzić, czy nie ma miejsc gorących.
Odszukać zwarcie. |
|||
Niewłaściwe połączenie przy tabliczce zaciskowej. |
Sprawdzić, czy silnik przy
rozruchu otrzymuje na jedną fazę właściwe napięcie. |
|||
Napięcie znamionowe silnika nie dostosowane do napięcia siec. |
Na przykład silnik
przeznaczony do rozruchu za pomocą przełącznika gwiazda - trójkąt o napięciu 220/380 V zasilany z sieci 3x380 V. Napięcie silnika powinno być 660/386 V. |
|||
Nadmierne grzanie się silnika podczas
jego pracy wylatuje dym |
Utrudnione
chłodzenie. |
Zdemontować
silnik, zbadać wentylatory i osłony. Oczyścić i przedmuchać sprężonym powietrzem
uzwojenie oraz kanały wentylacyjne. |
Zbyt duża temperatura otoczenia. |
Doprowadzić chłodniejsze powietrze do chłodzenia
silnika lub zmniejszyć obciążenie. |
|
Zwarcie
wewnątrz uzwojenia stojana lub zwarcie z kadłubem. |
Silnik pracuje hałaśliwie. Uzwojenie nagrzewa
się nierównomiernie. Sprawdzić uzwojenie na zwarcie oraz na przebicie do masy.
Przezwoić silnik częściowo lub całkowicie. |
|
Błędne połączenie grup zezwojów w jednym z uzwojeń
fazowych. |
Pomierzyć
prądy w poszczególnych fazach. Sprawdzić łączenie grup. Zastosować
prawidłowy schemat połączeń. |
|
Podczas pracy silnika nastąpiła przerwa w jednej fazie. |
Zmierzyć
prądy w trzech fazach. Wyłączyć silnik i spróbować ponownie uruchomić.
Silnik nie rusza i brzęczy. |
|
Nadmierne nagrzewanie się wirnika |
Nieodpowiednie warunki pracy: ·
przeciążenie, ·
zbyt
niskie napięcie sieci, ·
zwarcie wewnątrz uzwojenia wirnika silnika
pierścieniowego, ·
jednofazowa praca wirnika silnika pierścieniowego
wskutek przerwy lub złego styku w obwodzie jednej fazy. |
Zmniejszyć prąd w stojanie. Zmniejszyć
obciążenie. |
Zmierzyć napięcie na zaciskach stojana. Podwyższyć
napięcie zasilania. |
||
Zbadać
uzwojenie wirnika ektromagnesem do wykrywania
zwarć. |
||
Sprawdzić obwód wirnika induktorem lub lampką kontrolną.
Oczyścić i dokręcić zaciski. Sprawdzić i oczyścić szczotki oraz pierścienie
ślizgowe. |