Podstawowe uszkodzenia silników indukcyjnych, ich objawy i sposoby usuwania.

 

Uszkodzenia mechaniczne

 

Objawy uszkodzenia

Możliwe przyczyny

Sposoby wykrycia i przyczyny

 

Po włączeniu silnik nie rusza

 

Uszkodzona linia zasilająca Spalony bezpiecznik.

 

Sprawdzić, czy nie jest spalony bezpiecznik. Sprawdzić woltomierzem lub lampką kontrolną napięcie w sieci i w linii zasilającej za bezpiecznikami, za wyłącznikiem i na zaciskach silnika.

 

Brak styku w zaciskach.

Oczyścić powierzchnię styków zacisków przy bezpiecznikach, przy wyłączniku, na tabliczce zaciskowej stojana, wirnika i rozrusznika (dla silnika pierścieniowego).

 

Przerwa w rozruszniku lub zły styk miedzy szczotką a pierścieniem (w silniku pierścieniowym).

Sprawdzić obwody induktorem lub lampką kontrolną. Usunąć przerwę w rozruszniku. Oczyścić pierścienie.

 

Przerwa w uzwojeniu stojana lub wirnika pierścieniowego.

 

Sprawdzić induktorem obwody poszczególnych faz stojana i wirnika. Zlutować połączenie między zezwojami lub przezwoić silnik w przypadku, gdy przerwa jest wewnątrz zezwoju.

 

Zbyt niskie napięcie na zaciskach.

Zmierzyć napięcie zasilania i porównać z napięciem na tabliczce znamionowej.

 

Zwarcie w uzwojeniu stojana lub wirnika pierścieniowego.

 

Sprawdzić uzwojenia fazowe za pomocą pomiaru ich rezystancji lub sprawdzić cały stojan i wirnik elektromagnesem do wykrywania zwarć. Zaizolować miejsce zwarcia lub przewozić wirnik lub stojan.

 

Wadliwe połączenie uzwojenia:

·        na tabliczce zaciskowej,

·        przy przełączniku gwiazda-trójkąt,

·        wewnątrz uzwojenia,

Sprawdzić prawidłowość połączenia faz w gwiazdę lub trójkąt odpowiednio do danych tabliczki znamionowej i napięcia sieci. Sprawdzić za pomocą woltomierza prawidłowość oznaczeń początków i końców poszczególnych faz.

 

Sprawdzić schemat połączeń oraz jakość styków przełącznika.

 

Sprawdzić łączenie wewnątrz uzwojenia na podstawie schematu uzwojenia.

 

Sprawdzić łączenie wewnątrz uzwojenia na podstawie schematu uzwojenia.

Zbadać maszynę napędzaną. Zmniejszyć obciążenie.

 

Zacieranie wirnika o stojan lub zatarcie w łożyskach.

Sprawdzić lekkość obracania się wirnika w stojanie. Wymienić łożyska.

 

Po włączeniu bezpieczniki przepalają się lub następuje zadziałanie wyłącznika samoczynnego


Pomyłkowe załączenie silnika pierścieniowego przy zwartym rozruszniku lub zwartych pierścieniach (podniesionych szczotkach).

Zmienić połączenie rozrusznika. Opuścić szczotki na pierścienie.

 

Zwarcie w linii zasilającej (między zabezpieczeniem a silnikiem) lub na tabliczce zaciskowej.

Wyjąć bezpieczniki. Sprawdzić linię induktorem i usunąć zwarcie.

 

Zwarcie dwóch faz z kadłubem lub zwarcie w uzwojeniu stojana lub wirnika pierścieniowego.

Sprawdzić induktorem. Zaizolować uzwojenie w miejscu zwarcia lub przezwoić silnik.

 

Błąd w połączeniu uzwojeń.

Sprawdzić układ połączeń uzwojeń.

 

Nieodpowiednie zabezpieczenie (zbyt słabe) silnika.

 

Zmienić bezpieczniki lub nastawienie wyłącznika samoczynnego

 

Zbyt mata prędkość obrotowa silnika przy obciążeniu

Zbyt niskie napięcie lub nieodpowiednie połączenie faz (w gwiazdę zamiast w trójkąt) .

Zmierzyć napięcie na zaciskach podczas pracy silnika oraz sprawdzić sposób połączenia faz i porównać z danymi tabliczki,

Przerwa w jednej fazie.

Sprawdzić bezpieczniki. Zbadać napięcia w linii zasilającej oraz sprawdzić induktorem uzwojenia faz silnika. Usunąć przerwę w fazie.

Przeciążenie silnika:

·        Zbyt duża rezystancja uzwojenia w silnikach klatkowych - wlutowanie się pręta wirnika, wady odlewu w postaci dziur i pęcherzy w prętach odlewanych z aluminium lub pęknięcia prętów lub pierścieni,

·         w silnikach pierścieniowych - zły styk na pierścieniach lub w przyrządzie zwierającym, przerwa w uzwojeniu lub na zaciskach wirnika,

Zmniejszyć obciążenie.

Sprawdzić klatkę wirnika za pomocą oględzin oraz usunąć uszkodzenie lub wykonać nową klatkę wirnika.

Sprawdzić połączenia oraz zbadać lampką kontrolną obwód wirnika. Usunąć przerwę.

Nadmierny prąd przy rozruchu

Nieodpowiedni rozrusznik, zbyt wysokie napięcie.

Dopasować rozrusznik, sprawdzić napięcie sieci.

Częściowe zwarcie w stojanie.

Sprawdzić, czy nie ma miejsc gorących. Odszukać zwarcie.

Niewłaściwe połączenie przy tabliczce zaciskowej.

Sprawdzić, czy silnik przy rozruchu otrzymuje na jedną fazę właściwe napięcie.

Napięcie znamionowe silnika nie dostosowane do napięcia siec.

Na przykład silnik przeznaczony do rozruchu za pomocą przełącznika gwiazda - trójkąt o napięciu 220/380 V zasilany z sieci 3x380 V. Napięcie silnika powinno być 660/386 V.

Nadmierne grzanie się silnika podczas jego pracy wylatuje dym

Utrudnione chłodzenie.

Zdemontować silnik, zbadać wentylatory i osłony. Oczyścić i przedmuchać sprężonym powietrzem uzwojenie oraz kanały wentylacyjne.

 Zbyt duża temperatura otoczenia.

Doprowadzić chłodniejsze powietrze do chłodzenia silnika lub zmniejszyć obciążenie.

Zwarcie wewnątrz uzwojenia stojana lub zwarcie z kadłubem.

Silnik pracuje hałaśliwie. Uzwojenie nagrzewa się nierównomiernie. Sprawdzić uzwojenie na zwarcie oraz na przebicie do masy. Przezwoić silnik częściowo lub całkowicie.

Błędne połączenie grup zezwojów w jednym z uzwojeń fazowych.

Pomierzyć prądy w poszczególnych fazach. Sprawdzić łączenie grup. Zastosować prawidłowy schemat połączeń.

Podczas pracy silnika nastąpiła przerwa w jednej fazie.

Zmierzyć prądy w trzech fazach. Wyłączyć silnik i spróbować ponownie uruchomić. Silnik nie rusza i brzęczy.

Nadmierne nagrzewanie się wirnika

Nieodpowiednie warunki pracy:

·        przeciążenie,

·        zbyt niskie napięcie sieci,

·        zwarcie wewnątrz uzwojenia wirnika silnika pierścieniowego,

·        jednofazowa praca wirnika silnika pierścieniowego wskutek przerwy lub złego styku w obwodzie jednej fazy.

Zmniejszyć prąd w stojanie. Zmniejszyć obciążenie.

 

Zmierzyć napięcie na zaciskach stojana. Podwyższyć napięcie zasilania.

Zbadać uzwojenie wirnika ektromagnesem  do wykrywania zwarć.

Sprawdzić obwód wirnika induktorem lub lampką kontrolną. Oczyścić i dokręcić zaciski. Sprawdzić i oczyścić szczotki oraz pierścienie ślizgowe.