Moment silnika i jego charakterystyka mechaniczna.

    Moc czynn± pobran± przez silnik indukcyjny podczas pracy mo¿na wyznaczyæ ze wzoru:

P=

 Gdzie:

Up, Ip - napiêcie i pr±d przewodowy stojana

- - napiêcie i pr±d fazowy stojana

 - k±t przesuniêcia fazowego pomiêdzy napiêciem zasilaj±cym i pr±dem

    Moc pobrana z sieci zmniejsza siê o moc strat w uzwojeniach stojana:

P -Pcu = P el-s

 

 Gdzie:

P - moc pobierana z sieci

Pcu - moc strat w uzwojeniu stojana

Pel-s - moc pola elektromagnetycznego wytworzonego przez uzwojenie stojana

     Moc ta przeniesiona przez pole elektromagnetyczne ze stojana do wirnika zostaje jeszcze pomniejszona przez straty pola w wirniku:

APw=sPel-s

 Zatem ca³kowita moc zamieniona na moc mechaniczn± (na wale silnika) wyniesie:

Pm= P el-s  - S P el-s = P el-s (1  - S)

 Zwi±zek miêdzy moc± P a momentem si³y M wyra¿a zale¿no¶æ: P [W] = M [N m] w [rad /s],

a zatem: M=

Charakterystyka mechaniczna silnika indukcyjnego ukazuje zale¿no¶æ momentu na jego wale od prêdkoci obrotowej silnika. Opisana mo¿e byæ ró¿nymi zale¿nociami. W uproszczeniu, korzystaj±c z równañ silnika mo¿na napisaæ i¿

 

 

   Gdzie:

k - wspó³czynnik proporcjonalnoci,

U - warto¶æ skuteczna napiêcia zasilaj±cego silnik,

A - sta³a konstrukcyjna silnika zale¿na od indukcyjnoci uzwojeñ stojana i wirnika,

B - sta³a konstrukcyjna zale¿na od rezystancji obwodu wirnika,

s- polizg wzglêdny silnika,

    Charakterystyka mechaniczna silnika indukcyjnego

 

        Wzór opisuj±cy charakterystykê mechaniczn± silnika przedstawiany jest tak¿e w innych postaciach, jak np. poni¿szy wzór zwany wzorem Klossa:

 

    Gdzie:

M - moment silnika,

Mk - moment krytyczny silnika,

s - polizg,

sk - polizg krytyczny,

    Charakterystyka mechaniczna - silnika w obwód elektryczny, którego nie do³±czono ¿adnych dodatkowych elementów (d³awików, rezystorów, itp.) zasilanego znamionowym napiêciem nazywana jest charakterystyk± naturaln±. Silnik pracuje, bowiem wtedy w naturalnych" warunkach.


 

 

 

     Charakterystyki mechaniczne silni­ków indukcyjnych:

1 - pier¶cieniowego, 2 – jedno klatkowego, 3 g³êboko ¿³obkowego, 4 – dwu klatkowego