Zmiana kierunku wirowania i regulacja prędkości silnika
indukcyjnego
Kierunek
wirowania wirnika w silniku indukcyjnym jest zgodny z kierunkiem wirowania pola
magnetycznego. Aby zmienić kierunek wirowania wirnika silnika indukcyjnego,
należy więc zmienić kierunek wirowania pola magnetycznego w maszynie.
Kierunek wirowania pola magnetycznego
zależy od kolejności następstwa faz sieci trójfazowej zasilającej uzwojenie
(silnik). Czyli wniosek jest następujący: Zmianę
kierunku wirowania wirnika silnika indukcyjnego uzyskuje się zmieniając
kolejność faz sieci zasilającej silnik. W praktyce realizuje się
to przez "skrzyżowanie" połączenia dwóch dowolnych faz uzwojenia
stojana z dwoma fazami sieci zasilającej. "Skrzyżowanie" to można
wykonać bezpośrednio na zaciskach uzwojenia stojana silnika, na tabliczce
zaciskowej albo na wyłączniku służącym do załączania i wyłączania silnika.
Silniki indukcyjne często pracują w
napędach elektrycznych, gdzie istnieje nie tylko konieczność zmiany kierunku
wirowania, ale także konieczność regulacji (nastawienia) prędkości obrotowej.
Na podstawie zależności, określającej prędkość wirowania wirnika, z którego
można wysnuć wniosek, że prędkość obrotowa wirnika silnika indukcyjnego będzie
się zmieniała, jeżeli zmienia się jedna z wielkości:
- częstotliwość napięcia zasilającego,
- liczba par biegunów magnetycznych,
- poślizg.
Rozróżniamy następujące sposoby
regulacji prędkości obrotowej:
Ø regulacja prędkości przez zmianę częstotliwości
napięcia zasilającego
Ø regulacja prędkości przez zmianę liczby par
biegunów
Ø regulacja przez zmianę napięcia zasilającego
Ø regulacja przez zmianę rezystancji w obwodzie
wirnika