Hamowanie silników
indukcyjnych
Elektryczne hamowanie silnikiem
występuje wówczas, gdy moment elektromagnetyczny silnika działa w kierunku
przeciwnym do kierunku prędkości obrotowej.
Przy trójfazowym zasilaniu silnika indukcyjnego możemy
zastosować jeden z trzech rodzajów hamowania. Są to:
Ø hamowanie
naturalne (praca hamulcowa), zwane także hamowaniem przeciw
prądem lub hamowaniem prądem sieci, występujące przy prędkości wirowania
przeciwnej do kierunku wirowania pola magnetycznego.
Ø hamowanie prądnicowe (ze
zwrotem energii do sieci), zwane nad synchronicznym, które występuje przy
prędkości wirnika większej od prędkości wirowania pola magnetycznego.
Ø hamowanie
dynamiczne czyli hamowanie prądem
stałym.
Przy rozpatrywaniu każdego z rodzajów hamowania należy zwrócić uwagę na
zakresy prędkości obrotowych oraz nachylenie charakterystyki mechanicznej
silnika i urządzenia hamowanego. Okoliczności te w istotny sposób wpływają na
ekonomiczność hamowania, gdyż energia hamowania, jaką pobiera silnik w formie
energii mechanicznej, może być oddawana do sieci w postaci energii elektrycznej
lub tracona w silniku i włączonych w obwód wirnika opornikach.