Hamowanie silników indukcyjnych



     Elektryczne hamowanie silnikiem występuje wówczas, gdy moment elektromagnetyczny silnika działa w kierunku przeciwnym do kierunku prędkości obrotowej
.


    
Przy trójfazowym zasilaniu silnika indukcyjnego możemy zastosować jeden z trzech rodzajów hamowania. Są to:

Ø      hamowanie naturalne (praca hamulcowa), zwane także hamowaniem przeciw prądem lub hamowaniem prądem sieci, występujące przy prędkości wirowania przeciwnej do kierunku wirowania pola magnetycznego.

Ø      hamowanie prądnicowe (ze zwrotem energii do sieci), zwane nad synchronicznym, które występuje przy prędkości wirnika większej od prędkości wirowania pola magnetycznego.

Ø     hamowanie dynamiczne czyli hamowanie prądem stałym.
 

      Przy rozpatrywaniu każdego z rodzajów hamowania należy zwrócić uwagę na zakresy prędkości obrotowych oraz nachylenie charakterystyki mechanicznej silnika i urządzenia hamowanego. Okoliczności te w istotny sposób wpływają na ekonomiczność hamowania, gdyż energia hamowania, jaką pobiera silnik w formie energii mechanicznej, może być oddawana do sieci w postaci energii elektrycznej lub tracona w silniku i włączonych w obwód wirnika opornikach.