Budowa i zasada działania silnika indukcyjnego

  Zasada działania:

   Maszyny indukcyjne należą do grupy maszyn elektrycznych prądu przemiennego, w których następuje przetwarzanie energii elektrycznej w energię mechaniczną lub odwrotnie. Te przetwarzanie energii odbywa się w maszynach indukcyjnych za pośrednictwem pola magnetycznego i jest wynikiem działań dynamicznych pola magnetycznego na przewody (uzwojenia) umieszczone w maszynie, w których płyną prądy wymuszone siłą elektromotoryczną (sem) indukowaną przez te pole magnetyczne. Maszyna indukcyjna ma dwa uzwojenia (obwody elektryczne) umieszczone najczęściej w żłobkach dwu części rdzenia ferromagnetycznego oddzielonych od siebie szczeliną powietrzną. Na ogół uzwojenia nie są ze sobą połączone galwanicznie. Jedno z uzwojeń jest przyłączone do sieci przemysłowej, natomiast drugie uzwojenie jest zwarte bezpośrednio. Przetwarzanie energii elektrycznej w energię mechaniczną – lub odwrotnie – następuje w wyniku indukowania się sem w uzwojeniu zwartym (nie zasilanym), które wymuszają przepływ prądu w tym uzwojeniu.

 

   Budowa:

    Maszyny indukcyjne mają prostą budowę i w związku z tym charakteryzują się dużą pewnością ruchową, łatwością obsługi oraz małym kosztem. Z tych powodów są one chętnie stosowane w różnych dziedzinach techniki, najczęściej jako silniki i hamulce elektryczne, a rzadziej jako generatory energii elektrycznej, czyli prądnice.

Rozwój maszyn indukcyjnych rozpoczął się od chwili wynalezienia ich w roku 1889 przez Doliwo - Dobrowolskiego i trwa nadal.

    Maszyny indukcyjne mogą różnić się wykonaniem uzwojenia umieszczonego na ogół w wirniku (części ruchomej) maszyny, które najczęściej nie jest przyłączone do sieci przemysłowej. Pod tym względem rozróżnia się:

       maszyny pierścieniowe (uzwojone), które w żłobkach rdzenia wirnika mają uzwojenie rozłożone,

-        maszyny klatkowe (zwarte), które w żłobkach rdzenia wirnika mają uzwojenie rozłożone wykonane jako prętowe, zwarte na czołach, a w związku z tym, jego końcówki nie są wyprowadzone do tabliczki zaciskowej maszyny.                               

     Każda maszyna indukcyjna wirująca jest zbudowana z trzech podstawowych elementów składowych:

-        rdzenia ferromagnetycznego stanowiącego obwód dla strumienia magnetycznego występującego w maszynie,

-        uzwojenia stojana i wirnika, w których indukują się sem i płyną prądy,

-        elementów konstrukcyjnych stanowiących obudowę maszyny i umożliwiającą ruch obrotowy wirnika oraz zapewniających odpowiednie chłodzenie maszyny i odpowiednią ochronę maszyny przed działaniem czynników zewnętrznych (wody, pyłu, ognia itp.).

     Rdzeń ferromagnetyczny maszyny wirującej składa się z dwóch części: rdzenia stojana i rdzenia wirnika, oddzielonych od siebie szczeliną powietrzną. Rdzenie stojana i wirnika wykonuje się jako pakiety blach magnetycznych wzajemnie odizolowanych od siebie.

    Uzwojenia stojana i wirnika umieszcza się w żłobkach odpowiednich rdzeni. Uzwojenia stojanów maszyn klatkowych wykonuje się z przewodów nazwojowych, natomiast uzwojenie wirnika tworzą pręty (miedziane, aluminiowe, mosiężne lub brązowe) nie izolowane, o dużym przekroju, całkowicie wypełniające żłobek (na ogół półzamknięty lub zamknięty), przy czym wystające poza rdzeń części poszczególnych prętów są ze sobą połączone po obu stronach pierścieniami zwierającymi czołowymi. Tego typu uzwojenie wirnika nazywa się klatką wirnika.

    Elementy konstrukcyjne - kadłub maszyny wykonuje się jako odlew (żeliwny lub ze stopu aluminiowego) albo w większych maszynach jako konstrukcję spawaną. Rdzeń stojana umieszcza się w kadłubie maszyny, natomiast rdzeń wirnika – w maszynach małych bezpośrednio na wale, zaś w większych maszynach – na piaście. Właściwe położenie  wirnika w stojanie maszyny zapewniają dwie tarcze łożyskowe- w których osadzone są łożyska.

     Cylindryczny rdzeń wirnika umieszczony jest wewnątrz rdzenia stojana. Między nimi oczywiście występuje szczelina powietrzna. Wirnik silnika indukcyjnego jest umieszczony na ułożyskowanym wale, razem z wentylatorem chłodzącym. W przypadku silników klatkowych mniejszych mocy często wykonywany jest jako jeden odlew razem z klatką wirnika.

 

 

 

 

v  budowa silnika klatkowego małej mocy

 

v  budowa silnika (film)