Bieg
jałowy silnika indukcyjnego
Przy biegu jałowym silnika indukcyjnego uzwojenie
stojana jest zasilane z sieci przemysłowej, zaś uzwojenie wirnika jest zwarte,
przy czym wał wirnika nie jest obciążony żadnym momentem zewnętrznym. W tych
warunkach moment elektromagnetyczny silnika jest równoważony stratami
mechanicznymi i w wyniku tego ustala prędkość wirowania wirnika przy wartości
nieznacznie mniejszej od prędkości synchronicznej. Zatem przy biegu jałowym
silnika poślizg jest bardzo mały (~0,001). Przy zasilaniu napięciem znamionowym
w maszynach typowych prąd biegu jałowego I10n wynosi
ok. 0,25...0,6 prądu znamionowego I1n, zaś
współczynnik mocy cosj10n =0,1...0,2 ( większe wartości I10n
i cos j10n mają
maszyny małej mocy ).
Moc czynna pobierana przy biegu jałowym
jest prawie w całości tracona w uzwojeniu stojana (rPu10=m1R1I210 ), w rdzeniu oraz w postaci strat
mechanicznych (rPm).
Charakterystyka biegu jałowego:
Przy zmianie napięcia zasilającego zmieniają się prąd , moc pobierana z sieci i cos. Przebieg tych zmian przedstawiają tzw. Charakterystyki biegu jałowego (rys. powyższy), które wykreśla się na podstawie pomiarów. Natomiast na rys. poniższym przedstawiono schemat przykładowego układu do badania silnika indukcyjnego, między innymi do wykonania próby biegu jałowego. Pomiary wykonuje się przy napięciu regulowanym od 1,3 do takiej wartości minimalnej, przy której silnik zacznie wyraźnie zmniejszać prędkość obrotową.
Układ połączeń do
badania silników indukcyjnych